

In 2011 richtte ondernemer Yvo Kroon De Verfzaak op; een unieke formule gespecialiseerd in verf, behang, laminaat en hobbymaterialen voor particulieren en professionals. De afgelopen jaren heeft het bedrijf een enorme groei doorgemaakt en dat zorgde voor nieuwe uitdagingen op HR gebied. Daarom schakelde Chantal Martens, business controller van De Verfzaak, de interim HR Professionals van Please in.
Meer groei, meer uitdaging
“Toen ik drie jaar geleden begon bij De Verfzaak hadden we 60 mensen in dienst. Inmiddels hebben we 93 mensen verdeeld over het hoofdkantoor en magazijn in Venlo en de 11 winkels en 3 franchisers in Brabant en Limburg” vertelt Chantal. Als business controller is Chantal verantwoordelijk voor de financiële, fiscale en salarisadministratie. En die laatste vormde voor Chantal een steeds grotere uitdaging: “Ik heb een achtergrond in de accountancy. Daar ligt mijn kracht. Ik merkte echter dat er steeds meer dingen op mijn pad kwamen waar ik niet in thuis was, zoals zwangerschapsverlof, betaald ouderschapsverlof en een langdurig zieke medewerker. Dat bracht zoveel extra werk met zich mee, vooral omdat ik hier niet voor ben opgeleid. Als ik een specifiek HR-vraagstuk voorlegde aan onze accountant kreeg ik wel informatie van specialisten, maar dat was op factuurbasis en niet specifiek voor De Verfzaak, gegeven met kennis over ons bedrijf. Ik wilde kunnen terugvallen op iemand die echt iets voor ons kon betekenen en ons bedrijf én onze medewerkers goed kent.”
“Ik merkte echter dat er steeds meer dingen op mijn pad kwamen waar ik niet in thuis was, dat bracht zoveel extra werk met zich mee.”
Ook merkte eigenaar Yvo dat het wekelijks bezoeken van alle vestigingen steeds moeilijker werd. “Je vindt onze winkels van Tilburg tot Maastricht. Eerst ging Yvo op zaterdag bij alle filialen langs om gesprekken te voeren met de bedrijfsleiders en medewerkers, maar dat lukt nu simpelweg niet meer. De winkels doen het supergoed, maar je krijgt niet alles meer mee” vertelt Chantal.
Perfecte timing
Op datzelfde moment werd Chantal benaderd door Please, perfecte timing zou je kunnen zeggen. Enige tijd later zat HR Professional Paul Reiling bij De Verfzaak om het bedrijf en de behoeftes in kaart te brengen. “Paul is een heel prettig persoon, sociaal. Hij heeft de ‘zachte kant’ die ik zelf mis, maar wel essentieel is in HR. We hebben samen naar de contracten en het contractbeheer gekeken. We gebruikten standaardcontracten van de branchevereniging die we steeds handmatig moesten aanpassen en verwerken. Paul heeft de contracten inhoudelijk beoordeeld, aangescherpt en geautomatiseerd via onze software. Dat scheelt zoveel tijd! We hebben nu eigen standaard templates die direct digitaal ondertekend en bewaard kunnen worden. Daarnaast heeft Paul een personeelshandboek opgesteld. Vooral nieuwe mensen vinden het fijn om goed geïnformeerd te worden over alle regels over bijvoorbeeld ziekte, verlof en pauzes.”
“Paul heeft de contracten inhoudelijk beoordeeld, aangescherpt en geautomatiseerd via onze software. Dat scheelt zoveel tijd!”
Structurele invulling van HR positie
Nadat de opdracht van Paul was afgerond wilde Chantal een meer structurele invulling geven aan de HR positie binnen De Verfzaak. “Ik vind HR een belangrijk onderdeel van ons bedrijf. En aangezien we nog steeds blijven groeien, wil ik eigenlijk iemand aannemen voor 1 of 2 dagen per week.” Chantal nam contact op met Please HR Professionals om een vacature uit te zetten. Dat loopt nu, maar tot de juiste collega is gevonden vervult Please HR Professional Jester deze positie en dat bevalt heel goed. “Jester kan echt met iedereen overweg. Daar heeft Please hem heel goed op geselecteerd. In korte tijd is Jester echt onderdeel van het bedrijf geworden. Het liefst zou ik hem zelf aannemen” lacht Chantal.
“In korte tijd is Jester echt onderdeel van het bedrijf geworden. Het liefst zou ik hem zelf aannemen.”
De rol van HR Professional Jester
De kerntaken van HR Professional Jester zijn – naast het vinden van zijn opvolger – het opschonen van het urenregistratiesysteem, het opstellen van functieprofielen voor de bedrijfsleiders en het voeren van één-op-één-gesprekken met alle nieuwe en bestaande medewerkers. “Het voordeel is dat hij als neutrale partij kan optreden omdat hij niet in dienst is van De Verfzaak. Daardoor zijn onze medewerkers minder terughoudend in de gesprekken. Ze vinden het heel fijn om een aanspreekpunt te hebben” vertelt Chantal.
Meer aandacht voor de medewerkers
Het grootste voordeel van de samenwerking met Please is voor Chantal dat er meer aandacht is voor alle medewerkers. “Mensen hebben het recht om gehoord te worden. Doordat we onze HR nu meer aandacht geven, krijgen onze medewerkers meer aandacht en zo groeit iedereen, zakelijk en privé. De Verfzaak moet het vooral in de winkels hebben van haar medewerkers. Als zij met plezier rondlopen stralen ze dat uit naar de klant en dat heeft een positief resultaat op de winst. Ook hier in het magazijn groeien mensen als ze extra aandacht krijgen en dat heeft een positief effect op de productiviteit en de sfeer op de werkvloer. Door de drukte en de groei van webshop en het aantal winkels – en daardoor ook van het magazijn – is die aandacht er vaak bij ingeschoten. De HR Professionals van Please hebben nu een goede basis gelegd waarop wij verder kunnen bouwen en blijven ontwikkelen.”
Ook een HR Professional nodig?
Ontdek wat de HR Professionals van Please allemaal voor jou kunnen betekenen. Wij hebben HR Professionals die op ieder niveau en flexibel inzetbaar zijn.