

Ratho, een ICT dienstverlener, opgericht door Thomas Schepers helpt bedrijven met slimme en afgestemde IT oplossingen. Thomas vertelt waarom hij is begonnen met ondernemen, wat zijn drijfveren zijn en waarom hij zijn personeelszaken al meer dan 15 jaar uitbesteedt aan Please.
Focus op onderwijs en MKB
Ratho bestaat al bijna 18 jaar en is gevestigd in Eindhoven. Thomas heeft het bedrijf destijds samen met een compagnon opgezet. Ze richten zich op werkplekbeheer voor het MKB en het primair onderwijs en daaraan gelieerde organisaties en stichtingen. Thomas: ‘Het MKB is vrij breed natuurlijk, onze klanten zijn ZZP ‘er tot midden zakelijk. Op basis van de drie-eenheid mensen, processen en technieken bepalen we binnen de gestelde kaders de beste oplossing om onze opdrachtgevers te ondersteunen bij het behalen van hun successen. We kijken dan samen welke IT we inzetten, bijvoorbeeld het inzetten van clouddiensten zoals Microsoft 365, Teams, wifi of VoIP. Na de implementatie zorgen wij ervoor dat de gekozen IT oplossing werkt op alle werkplekken van onze opdrachtgevers.’
Als de IT binnen een organisatie goed werkt, hoor je ze zelden, maar als het niet goed werkt is het tegenovergestelde het geval
Aanbestedingen
IT is vrij onvatbaar voor veel mensen, merkt Thomas. ‘Het staat of valt bij de uitleg die je geeft. Als de IT binnen een organisatie goed werkt, hoor je ze zelden, maar als het niet goed werkt is het tegenovergestelde het geval. Nieuwe opdrachtgevers krijgen we dan ook regelmatig binnen via onze huidige opdrachtgevers die ons aanbevelen omdat ze tevreden zijn, of er bellen organisaties omdat ze op zoek zijn naar een second opinion. Ze zijn dan niet ontevreden over hun huidige partij, maar willen graag een andere blik. Onze opdrachtgevers in het onderwijs krijgen we daarentegen vaak binnen via naamsbekendheid of aanbestedingen. Stichtingen zijn dan op zoek naar een nieuwe IT dienstverlener of beheerder. Er is maar een beperkt groepje in Nederland dat daaraan kan meedoen en wij zijn er daar één van. Daarnaast vinden we ook klanten via online marketing, denk aan SEO en SEA.’
Ik ben geen HR-expert en wil dat ook niet worden. Daarom hebben we ervoor gekozen alle HR-zaken onder te brengen bij Please
HR Professionals van Please
Het bedrijf is de afgelopen jaren flink gegroeid en heeft inmiddels 26 mensen, inclusief stagiaires, voor zich werkzaam. ‘Ik ben geen HR-expert en wil dat ook niet worden. Daarom hebben we ervoor gekozen alle HR-zaken onder te brengen bij Please, zo weten we zeker dat het goed geregeld is. Omdat we zo zijn gegroeid zouden we de HR-zaken inmiddels ook zelf intern kunnen doen. Maar het feit dat we juist bepaalde processen niet intern hoeven te borgen vind ik een groot voordeel van payrolling. HR-zaken behoren niet tot onze kerntaken en dat willen we ook graag zo houden.’
HR Professionals
Ook een (interim) HR Professional inzetten via Please?