

Tribe Company organiseert meer dan 100 evenementen per jaar. Bekende events als De Vrienden van Amstel LIVE, Strandfestival ZAND, de KNVB Voetbalkampen, het Team NL Huis (voorheen Holland Heineken House) en De Streamers komen uit de koker van dit full service evenementenbureau. Hoe heeft het team van Tribe – onder leiding van CEO Niel van Hoff – zo’n sterke marktpositie weten te bemachtigen en zelfs de grootste strop voor de evenementenbranche – corona – tot een commercieel succes weten te maken?
“Sport en entertainment zit ons in het bloed. In onze evenementen kom je altijd een van de twee of een combinatie ervan tegen.”
Corporate events voor de grootste merken
Naast grote muziek-, sport en entertainment events bedenkt en produceert Tribe de gaafste feestjes en events voor bedrijven als Heineken, KPN, ING, de Hartstichting, Red Bulll en FrieslandCampina. “Evenementen krijgen een steeds belangrijkere rol voor grote merken” begint Niel. “Waar men vroeger adverteerde via de traditionele kanalen, wordt nu steeds meer ingezet op evenementen, zowel voor relatiebeheer als voor het creëren van verbinding en trots onder het personeel. Voor veel bedrijven is De Vrienden van Amstel LIVE in januari de aanleiding om contact met ons op te nemen. “Doe ons ook zo’n Vrienden van Amstel”, zeggen ze dan. Tot je uitlegt wat erbij komt kijken”, lacht Niel.
Een leeg ahoy
En hoewel het team van Tribe dit jaar overuren draait, was dat 4 jaar geleden wel anders. Na 22 edities Vrienden van Amstel LIVE gooide corona roet in het eten van de editie van ’21. “Ieder jaar verkoopt De Vrienden zich een jaar van tevoren uit. Dit is dan ook het enige event waar we het jaarrond mee bezig zijn. Als dan ineens corona uitbreekt, weet je niet wat er boven je hoofd hangt. Dus het besluit om het niet door te laten gaan, stel je zo lang mogelijk uit.” Toch was afgelasten de enige optie.
Machiel belde een aantal artiesten met het plan om zonder budget een livestream te doen en bijna iedereen zei direct: “Natuurlijk gaan we dat samen doen”
De Vrienden van Amstel Livestream
Alle kaarten werden omgezet voor de volgende live editie, maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan, dus wordt, samen met partner Heineken, gewerkt aan een Vrienden van Amstel Livestream op 16 januari vanuit een leeg Ahoy. “Machiel (Hofman, tot januari 2022 Partner & Creative Director van Tribe, red.) belde een aantal artiesten met het plan om zonder budget een livestream te doen en bijna iedereen zei direct: “Natuurlijk gaan we dat samen doen”. Zo creëerden we uiteindelijk een heel rijk programma.” En met succes, want het animo voor de gratis stream was overweldigend. Ruim 650.000 huishoudens bestelden een kaartje en daar kwamen er bij aanvang van de show nog 100.000 bij.
“Op Koningsdag keken 2.7 miljoen mensen naar het concert van The Streamers waardoor zelfs Talpa belde omdat ze 700.000 kijkers misten op prime time”
Het businessmodel van The Streamers
Het was een topavond en dat smaakte naar meer, zowel voor het publiek als voor de artiesten. Zo ontstond, in samenwerking met Modestus, The Streamers. Eerst vanuit Carré, op Koningsdag vanuit Paleis Noordeinde en later vanuit de Kuip. “Op Koningsdag keken 2.7 miljoen mensen naar het concert van The Streamers met als gevolg dat de reguliere kijkcijfers een dip hadden en zelfs Talpa belde omdat ze 700.000 kijkers misten op prime time”, lacht Niel.
Hoewel de streams enorm goed bekeken werden, moest voor deze gratis digitale events ook een businessmodel worden ingericht. “Zo ontstond een hele gave samenwerking met ING en het idee van de fooienpot. ING sponsorde de concerten en kijkers konden een iets in de fooienpot stoppen.” Hiervan werden de kosten van de livestream gedekt. Met kerst werd het concert van The Streamers gekoppeld aan het goede doel. In 2021 werd hiermee €715.000 opgehaald voor Unicef en afgelopen jaar maar liefst €1.35 miljoen voor WarChild. In totaal gaven The Streamers 4 concerten in coronatijd, daarna werd het omgetoverd tot een jaarlijks live event waarvan de volgende editie op 18 en 19 oktober plaatsvindt.
Kernwaarden
Als zelfs een pandemie je niet tegenhoudt, weet je dat je een sterk team hebt, een hechte “tribe” van mooie mensen. Mensen die stuk voor stuk de 5 kernwaarden van Tribe Company ademen: SAMEN, VERBINDEN, DOEN, LEF en AF!. Niel legt uit: “Alles wat we doen, doen we samen, met daadkracht en enthousiasme tot het echt AF is. We hebben het lef om anders te denken met als ultieme doel het verbinden van mensen en merken. We zijn er om mensen blij te maken, om memorabele momenten te creëren zodat ze heel graag terugkomen naar de volgende editie. Als wij deze kernwaarden van generatie op generatie uitdragen, kunnen we mooie producten blijven leveren.”
“Alles wat we doen, doen we samen, met daadkracht en enthousiasme tot het echt AF is”
De Tribe van Tribe
Om al deze events in goede banen te leiden bouwt en vertrouwt Tribe Company op haar “tribe”; een mooie groep mensen bestaande uit ruim 40 vaste krachten, verdeeld over alle disciplines die horen bij het organiseren van een event, en een enorme pool bevriende ZZP’ers en flexkrachten. “Neem De Vrienden van Amstel LIVE”, gaat Niel verder. “Dan werken we met ruim 550 mensen. 200 mensen op productie, 200 mensen op beveiliging, 150 mensen op horeca en dan hebben we natuurlijk nog mensen van creatie, marketing en backoffice, die wordt gerund door Dre (André Brekelmans, Directeur Finance & Legal bij Tribe Company).”
“Please neemt alle administratieve zaken over, van verzuim tot juridische zaken, in combinatie met een stuk goed geschreven technologie”
Kopzorgen door personeelszaken
Je kunt je voorstellen dat organiseren van de personeelszaken voor zoveel medewerkers een enorme klus is. André Brekelmans vertelt hoe dat in zijn werk gaat: “We werken veel met jong talent en hebben een flinke pool met trouwe flexkrachten. Sommigen verloonden we zelf, anderen werkten op ZZP-basis, maar dat gaf steeds meer kopzorgen. Dat moest gemakkelijker kunnen. We waren heel erg zoekende tot we via-via in contact kwamen met HR-partner Please. Na een aantal gesprekken merkten we dat ze ons konden ontzorgen op HR en fiscaal gebied. Please neemt alle administratieve zaken over, van verzuim tot juridische zaken, in combinatie met een stuk goed geschreven technologie. Zo kunnen we heel gemakkelijk een opdracht uitvragen via de Aybler app. Mensen melden zich aan, wij maken een shortlist en matchen ze op basis van de aangeleverde gegevens en vaardigheden met een event.”
Ontzorgd door technologie
Verbinding met hun medewerkers is essentieel voor Tribe. Het digitale platform van Please; Aybler, maakt dat een stuk gemakkelijker. “Medewerkers vinden het loyaliteitsprogramma, trainingen, loonstroken en arbeidsovereenkomst in de app en de portal. Maar wat Aybler vooral zo fijn maakt is de communicatietool. Via de app communiceren we met onze mensen in aanloop naar en tijdens een event. Briefings en callsheets delen via de app werkt perfect. Dat maakt ons leven een stuk eenvoudiger.” lacht André. “We worden echt ontzorgd door technologie.”
Al jouw werkgeverszaken op één digitale plek
Als klant van Please maak je gebruik van onze handige werkgeverstool Aybler. Ontdek zelf hoe jij jouw HR-processen optimaliseert en digitaliseert.