Risicoloos groeien door uitbesteed werkgeverschap

Binnen startups en het mkb is de ondernemer vaak nauw betrokken bij het personeel en is er een eenduidige bedrijfscultuur. Bij franchiseketens en multi-unit organisaties zijn doorgaans alle pijlen gericht op groei. Het gevaar is dat de aandacht voor HR-zaken en werkgeverschap vertroebelt en hiermee ook de bedrijfswaarden en kwaliteitsstandaarden in het gedrang komen.

Juist in deze tijd is de focus op deze onderdelen belangrijker dan ooit. Jaap Wijnings, new business developer van Please, legt uit waarom.

In de franchisewereld bemoeit de franchisegever zich normaliter niet met het personeel van de franchisenemer. Gevolg: het niveau van het personeelsbeleid verschilt van filiaal tot filiaal. Maar het personeel is een cruciale groeifactor, want medewerkers dragen bij aan de ervaring van de klanten en gasten. Hoe behoud je je kwaliteitsstandaarden en bedrijfswaarden bij een snelgroeiende organisatie? En hoe zorg je ervoor dat je ook nog een aantrekkelijke werkgever blijft?

Gecentraliseerd personeelsbeleid: minder risico’s, meer groei

Ik vind dat werkgeverschap – naast de veelal gecentraliseerde inkoop en marketing ook verplicht overkoepelend moet worden geregeld. Adequaat personeelsbeleid moet op concernniveau worden geborgd. Je kunt het personeelsbeleid dan in één keer voor alle vestigingen op de juridisch juiste wijze opzetten en onderhouden. Zo blijf je continu up-to-date en voorkom je dure HR-missers door gebrekkige kennis van wet- en regelgeving.

Gecentraliseerd HR-beleid zorgt ook voor eenheid, uniformiteit en herkenbaarheid. Zo creëer je voor bestaande, maar vooral ook nieuwe franchisenemers (of locatiemanagers) een gespreid bedje. Zij kunnen dan optimaal focussen op de aansturing van hun teams op de werkvloer. Dáár liggen de kansen op meer omzet. Nog belangrijker: ook aan medewerkers biedt gecentraliseerd personeelsbeleid voordelen. Zij kunnen in de huidige arbeidsmarkt gaan en staan waar zij willen. Zij zullen eerder kiezen voor een organisatie die alle personeelszaken netjes heeft geregeld. Dat begint al met iets wat heel basaal maar belangrijk is: tijdige loonbetaling op een vast, voorspelbaar moment.

Werkgeversovertredingen kosten handenvol geld

Bij formules waar werkgeverschap nu op vestigingsniveau geregeld wordt lopen alle vestigingen én de franchisegever momenteel enorme risico’s bij fouten. Fouten die al snel tot in de tonnen euro’s kunnen oplopen. Twee voorbeelden:

  • Bij een vestiging van een franchiseketen werd een minderjarige bezorger met een bestelling op pad gestuurd. Hij werd aangereden door een dronken automobilist en overleed. Deze franchiseketen werd strafrechtelijk vervolgd wegens het overtreden van de Arbeidstijdenwet met als gevolg een taakstraf, een enorme boete en negatieve publiciteit. Maar het ergste is nog dat deze fout ten koste ging van een mensenleven.
  • Er zijn meerdere recente voorbeelden van pensioenfondsen die met succes rechtszaken aanspanden tegen formules die niet wisten, of betwistten dat ze onder hun werkingssfeer vielen. Zo oordeelde de Hoge Raad onlangs dat een pizzaketen onder de werkingssfeer van het Pensioenfonds Detailhandel viel met alle negatieve (financiële) gevolgen van dien.

Uitbesteding van het werkgeverschap

Steeds meer organisaties beseffen dat het personeelsbeleid er niet meer ‘even bij’ kan worden gedaan. Gelukkig is dit ook helemaal niet nodig. Iedere ondernemer heeft een boekhouder of accountant als partner op het gebied van financiën. Please is voor ondernemers die partner op het gebied van werkgeverschap.

Door met Please samen te werken maak je in alle aspecten van het personeelsbeleid een verbeterslag. Enerzijds door menselijke advisering vanuit een vast accountteam met daarachter specialisten die het complete HR-domein afdekken; anderzijds door het automatiseren van HR-processen met de door Please ontwikkelde tool Aybler. Deze combinatie geeft organisaties ook op personeelsgebied focus, structuur, eenheid en uniformiteit.

Toegang tot volledig pakket aan HR-expertise

Vanuit de ondernemersdoelen kan Please in overleg met de franchisegever personeelsbeleid opzetten met een kloppende, actuele juridische basis. Elke klant wordt gekoppeld aan vaste HR-experts. Zij kunnen bij specialistische vragen een direct beroep doen op bijvoorbeeld onze verzuimexperts of arbeidsjuristen, zonder meerkosten. Als een klant daarvoor adhoc externe expertise moet inhuren, is hij veel duurder uit.

Ook kunnen onze HR-experts sneller personeels-issues signaleren, medewerkers met problemen begeleiden, of acties ondernemen waardoor irritaties binnen een bedrijf niet te hoog oplopen. Ook daarin kunnen wij voor de werkgever veel winst creëren. In de waan van de dag heeft een ondernemer daar zelf geen tijd voor.

Aybler-software verlaagt werkdruk en geeft sturing

Aybler is de software met bijbehorende app waarin alle administratieve HR-zaken zijn geautomatiseerd: van contractbeheer en onboarding via online werkinstructies, tot de planning van het werk, communicatie en trainingen. Deze digitale omgeving bespaart de ondernemer op een franchisevestiging of bedrijfslocatie veel werk. Daarnaast signaleert en beperkt deze app risico’s. Zo geeft Aybler een waarschuwingssignaal als iemand in strijd met de Arbeidstijdenwet wordt ingepland. Ook kan met dit systeem worden gestuurd op cijfers, zoals het ziekteverzuim op een locatie. Omdat deze app op alle vestigingen van een onderneming wordt gebruikt, wordt hiermee ook weer die focus, structuur en uniformiteit van het personeelsbeleid bevorderd.

Dienstverlening Please draagt bij aan groei

De dienstverlening door Please voert dus veel verder dan ontzorging op het gebied van HR en werkgeverschap. Wij zitten op de bijrijderstoel van de auto van de ondernemer om samen vanuit professioneel werkgeverschap te navigeren naar de groeidoelen van de onderneming. Zo kan de ondernemer maximaal focussen op zijn onderneming met de zekerheid dat alles rondom het werkgeverschap goed geregeld is.

 

Bron: De Ondernemer

Vraag maar raak!

Meer weten over uniform personeelsbeleid voor franchiseketens en multi-unit bedrijven? Ik help je graag verder!

Jaap Wijnings | New business developer | Please

Gerelateerde artikelen

Personeel all-in

Weet jij wat jouw personeel all-in per maand kost?

minimumloon horeca | Please

5 tips om je horecapersoneel tevreden te houden

salesadviseur e1512125134666

Please houdt alle regelgeving voor mij in de gaten